Instalacja nagrodzona Złotym Medalem na 13. Praskim Quadriennale – największym na świecie wydarzeniu wystawienniczym poświęconym sztukom wizualnym i performatywnym w ramach sekcji Ekspozycja Narodowa.
Data opracowania: 2015
Instalacja Post-Apocalypsis projektuje współczesną wizję świata sieciowego i globalnego. Widzowie wkraczają tu bezpośrednio w zagęszczoną przestrzeń danych pogodowych transmitowanych na żywo, między innymi z różnych miejsc energetycznych, zagrożeń i katastrof na Ziemi (Czarnobyl, Los Alamos, Fukushima). Aktualizowane na bieżąco dane poddawane są artystycznemu przetworzeniu poprzez sonifikację – w ten sposób instalacja zostaje wypełniona audiosferą reagującą na ludzką obecność. Energetyczne przepięcia komunikacyjne możliwe są także do doświadczenia w ramach zaprojektowanej zaskakującej interakcji z technologicznie przekształconymi elementami natury. Dawne romantyczne wizje natury, ujmowanej jako krajobraz i tło dla ludzkich zdarzeń, tak ważne niegdyś dla rozwoju teatralnej scenografii, zostają tutaj poddane rewizji.
Kiedy w 1968 roku Jerzy Grotowski przygotowywał swój ostatni spektakl Apocalypsis cum figuris, jedno z ważniejszych przedstawień XX wieku, myślał o przestrzeni jako wartości rozgrywającej się i rozciągającej pomiędzy samymi tylko ludźmi. Była to pusta, antropocentryczna przestrzeń, otwarta zarówno na nawiązywanie relacji, jak i na poszukiwanie indywidualnej duchowej głębi. Gest przywołania tamtego wydarzenia, wykonany przez nas dziś na początku XXI wieku, ma niezwykłe znaczenie – szczególnie jeśli jednym z prowokatorów tego działania jest Jerzy Gurawski, scenograf współpracujący z reżyserem w pierwszym okresie jego działań artystycznych.
Agnieszka Jelewska
Post-Apocalypsis to pierwszy projekt opierający się w tak znacznym stopniu na wspólnym procesie twórczym badaczy, programistów, kompozytorów, projektantów i architektów prezentowany na Praskim Quadriennale – największym na świecie wydarzeniu wystawienniczym poświęconym projektowaniu przestrzeni. W sekcji Ekspozycja Narodowa został nagrodzony Złotym Medalem w kategorii Sound Design. To pierwszy medal dla Polski od 36 lat.
Instalacja zostałą odtworzona i zaadaptowana w następujących przestrzeniach:
- Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu
- Teatr Polski w Poznaniu
- Muzeum Śląskie w Katowicach
- Teatr Polski im. H. Konieczki w Bydgoszczy
Kuratorka: Agnieszka Jelewska
Projektant przestrzeni: Jerzy Gurawski , Jakub Chrzanowski, Tomasz Mor
Experience designer: Michał Krawczak
Sound designer: Rafał Zapała
Interaction designer: Paweł Janicki
Interactive system engineer: Michał Cichy
Producent wykonawczy: Anna Galas-Kosil (Instytut Teatralny)
Koordynator: Edyta Zielnik (Instytut Teatralny)
fot. Marcin Wziątek